Ve čtvrtek poznala i naše republika to, co vidíme poslední dobou na obrazovkách televizních přijímačů. Například tu nejede metro v Paříži, tu stojí vlaková doprava v Itálii, tu nelétají letadla z německých letišť. Vždy z jednoho důvodu – mzdy a pracovní podmínky. Kosa padla na kámen i v České republice. Stály mnohé autobusy, které měly dopravit lidi do zaměstnání, žáky a studenty do školy, nemocné k lékaři. Řidiči linkových autobusů již od října loňského roku protestují proti nízkým mzdám. A mají pravdu. Mít denně odpovědnost za lidské životy a zdraví cestujících za každého počasí i za stroje, které se pořizují miliónovými náklady, musí být odpovídajícím způsobem oceněno. Vždyť „šoféra“ autobusu nemůže dělat kde kdo. Naše vláda se před mnoha měsíci sešla a moudře rozhodla, že navýšení platů řidičů je namístě a velmi potřebné. Náklady na zvýšení v celé republice budou činit několik set milionů. Bylo řečeno A), chybělo však B), poslat navýšené finanční prostředky krajům, které osobní dopravu dotují. I když kraje dělaly, co mohly, hledaly ve svých rozpočtech rezervy a jejich představitelé vedli řadu jednání, vláda nekonala.
Stávka postihla i Olomoucký kraj. A zrovna tu část, která se potýká s největší nezaměstnaností, nejmenší dopravní dostupností, s nedostatkem pracovních míst, úbytkem obyvatel, kteří odcházejí za lepším. Obě severní, z větší části horské oblasti – Jesenicko a Šumpersko. Autobusová doprava nevyjela ani v Zábřehu a Mohelnici. Mnoha lidem to jistě způsobilo osobní problémy. Je třeba ale pochopit, že mzda řidiče autobusu zajišťuje i potřeby jeho rodiny či osobní potřeby. Ať se nám to líbí, nebo ne, bojují řidiči za právo na spravedlivou odměnu a možná budou i dobrým příkladem pracujícím v ostatních oborech. Protože sliby vlády a škudlení ministra financí rodinám neposkytnou růst životního standardu.
Olomoucký kraj uvolňuje ze svého rozpočtového přebytku 52 milionů korun na příspěvek zaměstnavatelům pro zajištění veřejné autobusové dopravy. Zastupitelé KSČM to podporují. Vláda schválila den před stávkou posílení rozpočtů krajů na autobusovou dopravu o 420 milionů korun. I přes odpor ministrů ANO 2011 Andreje Babiše a Dana Ťoka. A doufám, že toto usnesení bude realizováno obratem. Protože kdo rychle dává, dvakrát dává.