NKÚ: Modernizaci D1 prodražila špatná příprava

31. 1. 2017

Modernizaci dálnice D1 protáhly a prodražily nedostatky při přípravě oprav. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Opravy zhruba 161 kilometrů D1 začaly v roce 2013 a původně měly skončit příští rok, nyní se počítá s rokem 2020. Podle ŘSD je ale vše v pořádku.

NKÚ prověřoval poskytování, čerpání a použití peněz na modernizaci D1 v období od roku 2012 do června 2016. Podle mluvčí úřadu Olgy Málkové stát sice dosáhl u prvních čtyř úseků výrazně nižších cen než u jiných úseků dálnic, ale kontroloři odhalili i nedostatky, které vedly k nejméně dvouletému zpoždění dokončení oprav a růstu nákladů.

„Kontroloři zjistili, že 19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění,“ uvedla mluvčí. Pro pět staveb nechalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle kontrolorů zpracovat projektovou dokumentaci o dva roky dříve, než si ujasnilo, jak D1 zmodernizovat. Dokumentaci tak muselo ŘSD aktualizovat, což vedlo podle NKÚ k navýšení nákladů i zpoždění.

ŘSD kritiku NKÚ odmítá. Přepracování projektové dokumentace podle něj souvisí se zapracováním zkušeností z první etapy oprav, které tak například pomohly zlepšit bezpečnost motoristů. Také prý nelze porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. „Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku,“ sdělil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Změny byly logické

NKÚ upozornil na výrazné zdražení oprav v posledních dvou letech proti prvním modernizovaným úsekům. Podle ŘSD to ovlivnily změny na stavebním trhu. První úseky modernizace se soutěžily při vrcholící stavební krizi v ČR, tudíž firmy v mimořádném zájmu o získání zakázky šly až na samou mez ekonomičnosti při stanovení nabídky. Při dalších soutěžích už byla situace na trhu jiná,“ uvedl Rýdl.

Podle stínového ministra dopravy KSČM Karla Šidla jde především o problém ministerstva dopravy. „Nicméně změně parametrů a nákladů rozumím, protože jde o poměrně dlouhý čas, takže i ta brzká příprava stavby, kdy nebylo jasno, kdy se bude vlastně provádět, mohla vypadat úplně jinak než následně ta vlastní rychlá příprava, kdy došlo k realizaci modernizace D1“ řekl Šidlo. Základ problémů, k nimž dospěl NKÚ, tak Šidlo vidí už v samotném začátku rekonstrukce, o níž bylo rozhodnuto narychlo z důvodu dočerpání evropských peněz. „Logicky taky nejde porovnávat dodavatele z doby před deseti lety s dodavatelem, který to dodává poslední tři roky. Byly jiné podmínky pro realizaci stavby, a to jak cenové, tak i z pohledu potřebnosti, kterou prohlásila česká vláda k vyjednání výjimky, takže není divu, že tam došlo ke změnám. Je otázka, jak nález NKÚ uchopí ministerstvo dopravy a nakolik bude schopno prostřednictvím ŘSD vysvětlit jednotlivé nedostatky,“ dodal Šidlo.

V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 mld. Kč, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy.

Autor: 
Mediální úsek ÚV KSČM

Články

.