Podnikatelé se mohou těšit na dotace na nové elektromobily. A co ti ostatní?

15. 1. 2022

Ani nevíte, jak ráda bych chtěla napsat o nastupující pětikoaliční vládě něco pozitivního. Psát jenom kritiku není moc veselé.  Ale zatím mi, bohužel, nic z kroků této vlády radost nedělá a ani většině občanů. V době inflace, která překračuje 6 % a zatím se nezdá, že by jen tak klesla, se vláda rozhodla podpořit dotacemi firmy a podnikatele, kteří se rozhodnou pořídit si elektromobil, auto na vodíkový pohon nebo nákladní elektrokolo. Alokace přibližně 940 mil. Kč se začne rozdělovat někdy koncem února.  Na jedno auto tak podle daného klíče může připadnout dotace okolo 200 tisíc Kč. 

A já si v této souvislosti dovolím otázku: kdy přijde tato vláda s návrhem, jak zajistit stabilitu příjmů pro středně příjmové skupiny? Vědí noví ministři, jaké je průměrné stáří vozového parku v ČR? Kdy dojde na dotace pro lidi, kteří by také rádi jezdili v bezpečnějších, modernějších autech? Už slyším ty lamentace podnikatelů: „Ale vždyť my přece platíme daně!“ A vaši zaměstnanci je snad neplatí? Platí a ještě možná vyšší v poměru k jejich příjmům. Nemají takové možnosti „daňových optimalizací“

Diktát Evropské komise v oblasti zavádění elektromobility je občany přijímán velmi negativně. Zvláště ve chvíli, když nám na jedné straně přikazují podporovat elektromobilitu, a na druhé ztěžují přístup k transformačním prostředkům na jadernou energii. Má ministr průmyslu a obchodu se svým kolegou na ministerstvu dopravy představu, jaká bude cena za vybudování infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a tankování vodíku? Obávám se, že jsou to otázky, na které neznají odpověď. A jen tak nám jí asi nedají. Na okraj si ještě dovolím poznámku – možná si někteří z vás vzpomenou na podporu pro vozidla na CNG. A podívejte se, až pojedete kolem čerpací stanice, jak stoupá i cena tohoto pohonu.

Nechám debatu o výhodách i nevýhodách jednotlivých typů pohonu na odbornících, marketérech i influencerech, které to živí. Co svět světem stojí, všechno se děje z nějakého důvodu.  V kapitalistickém zřízení je to byznys. A i v tomto případě někdo chce z této situace vytěžit maximum na úkor druhých.

Autor: 
Kateřina Konečná, předsedkyně KSČM a poslankyně Evropského parlamentu

Články

.