K. Konečná: Dálnice? Obchvaty? Blamáž!

5. 10. 2016

Když jsem zahlédla billboard hnutí ANO Dálnice, dálnice, dálnice, vzpomněla jsem si na české přísloví „lepší drzé čelo než poplužní dvůr“. Již více než 2,5 roku jsou ministři hnutí ANO odpovědní za klíčová ministerstva pro výstavbu dálnic a obchvatů (ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí, ministerstvo pro místní rozvoj) a situace s výstavbou dálnic a obchvatů je tristní, úplně stejná jako za předchozích pravicových vlád. Jediné, co se zlepšilo, je mediální předstírání, že se dálnice a obchvaty staví. Když ministr Brabec nastupoval do úřadu, sliboval velké změny ve zjednodušení povolování staveb. Společně s ministerstvem pro místní rozvoj slibovali velkou změnu stavebního zákona s jednotným povolovacím procesem staveb, který by zjednodušil i výstavbu dopravních staveb. Ovšem stavební zákon jen horko těžko se zpožděním prolézá přes právníky na Legislativní radě vlády, z původního záměru zbylo torzo a je otázkou, zda se vůbec stihne schválit do konce volebního období. Samotné ministerstvo životního prostředí je sice úspěšnější v prosazování změn v klíčovém zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí, ale zpackanost novel zákonů způsobuje, že se doposud složité povolování staveb stává téměř neřešitelné. Nejdříve přišla novela zákona, která měla napravit pravicovými vládami ignorovaný požadavek EU na závaznost posudku vlivů na životní prostředí. Amatérismus vyjednávání s Evropskou komisí zapříčinil, že se do novely zákona dostala ustanovení, která zrušila dlouhodobě připravované stavby mnoha dálnic a stavebních obchvatů a vrátila je na začátek povolovacího procesu. I stavby, které měly stanovisko vlivu na životní prostředí v dokonalém stavu, musely dostat tzv. coherence stamp a často nedostaly dodnes finální pravomocné stavební povolení z důvodu neustálých soudních tahanic.

Přestože ministerstvo životního prostředí bylo varováno o hrozícím průšvihu nejen poslanci KSČM, ale i náměstkem ministra dopravy, vše bylo zlehčováno. Když problém naplno vybobtnal, zjistilo se, že přes sto dopravních staveb se má vrátit na začátek povolovacího procesu.

 Pro uchlácholení starostů MŽP vymyslelo řešení, které s pomocí novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí má zajistit platné posouzení vlivů na životní prostředí pro 11 klíčových staveb. Ovšem nakonec po nátlaku Evropské komise ze seznamu zmizely dvě možná nejdůležitější stavby - obchvat Prahy a tzv. prodloužená Rudná v Ostravě. Pravda se starostům však neříká, ti jsou chlácholeni tvrzeními o tom, že je vlastně lepší nebýt na seznamu, neboť tyto dvě stavby budou moci být povoleny na tzv. zjišťovací řízení. To už je vrchol oblbování obcí, který má sloužit jedinému cíli: přežít do sněmovních voleb a pak už je to jedno. Novela zákona a ještě více pouhé zjišťovací řízení je velmi riskantní a velmi pravděpodobně obojí skončí u soudů a dost možná s rozhodnutím, že posudky vlivů na životní prostředí vydané těmito postupy neplatí. Takže stavby se zdrží o další roky a bude se stejně muset začít od začátku. Je to katastrofa, o to větší PR mlhu kolem výstavby dálnic a obchvatů hnutí ANO dělá, aby zakrylo skutečný stav věcí. Jejich ministři jsou stejně nekompetentní  jako ti předchozí pravicoví. A lidé v obcích budou dál trpět smradem z kamionů a chlácholeni sliby o brzkém řešení obchvatů.

Autor: 
Ing. Kateřina Konečná, poslankyně Evropského parlamentu za KSČM
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM

Články

.