Týdně jako starostka města dostávám několik pozvánek, ať se již jedná o různé semináře, kulturní či sportovní akce, konference, výstavy, veletrhy, festivaly nebo setkání různých spolků či organizací. Mezi několika dalšími mě na čtvrtek 22. září 2016 zaujala pozvánka na VI. ročník mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, připravený Sdružením pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě v malebných moravských lázních Luhačovice, kde jedním ze zaštiťujících byl i hejtman Olomouckého kraje. A protože mě, jako krajskou zastupitelku, zajímá toto téma a slova zajištění kvalitní dopravní infrastruktury jsou skloňována snad ve všech pádech, zvláště teď před volbami, potvrdila jsem svou účast. Mezi přednášejícími byl mimo jiné i zástupce Evropské komise v ČR, státní tajemník ministra dopravy a I. náměstek ministra dopravy ČR, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zazněla zde slova „Vybudovat silnice je na generace.“ „Odstraňování bariér trvá nekonečně dlouho.“ Stavění silnic je prostě boj s větrnými mlýny a příprava stavby trvá i několik desítek let. I v letošním roce, tak jako v letech minulých, přijali účastníci konference tzv. Luhačovickou výzvu, definující základní stanoviska a předpoklady v souvislosti s nedostatečně rozvinutou dopravní infrastrukturou v regionu střední a východní Moravy, v návaznosti na Slovenskou republiku. Společné memorandum by mělo podnítit vládu naší i Slovenské republiky k většímu zájmu o dopravu. Předat memorandum na jednání obou vlád v příštím týdnu premiérům vlád České a Slovenské republiky přislíbila velvyslankyně Livia Klausová.
Již v dubnu letošního roku v Olomouci podpořili účastníci setkání na odborném dopravním setkání vizi stabilního a dlouhodobého finančního rámce, sloužícího rozvoji dopravní infrastruktury v ČR. Konstatovali nešťastný dopad novely zákona EIA o vlivu staveb na životní prostředí, na přípravu a realizaci staveb a na možnost čerpání finančních prostředků z evropských fondů v tomto programovém období, kdy několik desítek staveb má problémy s posudky EIA, které vznikly ještě podle zákona z roku 1992. Přímo u Evropské komise byla vyjednána výjimka pro desítku staveb, u kterých bude moci vláda využít peníze z evropských fondů, na něž naše republika původně neměla mít nárok, protože dlouhé roky, i přes výzvy Evropské komise, nezměnila pravidla EIA. Výjimka byla udělena vzhledem k zásadnímu významu těchto staveb a nezbytnosti jejich realizace. Jednou ze staveb je zbývající úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova v Olomouckém kraji.
Z pohledu silnic nižších tříd je pro kraje překvapujícím a současně nepochopitelným plán ministra dopravy Dana Ťoka, který veřejně uvedl, že kraje v příštím roce nedostanou na opravu těchto silnic žádné finanční prostředky. Olomoucký kraj přitom investoval v období 2013 až 2016 do silnic II. a III. tříd a oprav mostů 2,9 miliard korun, protože si uvědomuje, že dobrý stav těchto komunikací je naprosto nezbytný pro jeho další rozvoj. Je pochopitelné, že kraje projevují proti tomuto vyjádření svoji nevoli.