Často slýcháme, že je levice v krizi. Chybí náboj i témata k oslovení mas, a to v celé Evropě. Nejeden odborník si láme hlavu, jak tento stav změnit. Jasně se ukázalo, že sázka na některá témata nebyla úplně šťastná. A zatímco se levice dohadovala, jestli mít kvótu a v jaké podobě, populistická pravice přišla s výkřikem. Sice často úplně mimo realitu, ale byl jednoduchý a srozumitelný, což je první předpoklad k oslovení veřejnosti. Levice není mrtvá. Volání po levicových řešeních zůstalo, což částečně ukázaly i prezidentské volby. Ty jsou za námi, další volební klání nás ovšem čekají. Senátní a komunální volby přijdou již v říjnu letošního roku. A KSČM by se měla poučit, aby se vrátila na místo hlavní síly levice, jako strana, která má řešení problémů většiny občanů ČR.
Prvně je třeba říct, že v české kotlině dochází (k záměrnému) matení toho, co je a není levicové/pravicové. V zájmu poškodit levici jsou pak některá témata KSČM vykrádána. Právě z tohoto důvodu je důležité návrhy KSČM představovat konkrétně a maximálně razantně ne je zaobalit do termínu “levicový postoj”, neboť velká část obyvatel nemusí vědět, co si pod tímto heslem má představit. Zářným příkladem toho jsou neziskové organizace. Občanská společnost sdružující se v organizacích a podílející se na věcech veřejných. To není v rozporu s programem KSČM. Rozhodně však nemůže být cílem levice náhrada funkcí státu činností neziskovek. Ty mj. stály loňský rozpočet ČR neskutečných 11 mld.! Platí navíc, že mnohé z nich dělají svou vlastní politiku. Zájmem KSČM musí být, aby stát byl garantem, o kterého se mohou občané opřít.
Jak jsem již uvedl – ve společnosti skutečně existuje obrovský hlad po řešeních, která jsou výsostně levicová. Nesmíme si lhát do kapsy. Marketing KSČM v tomto selhává a nepodílí se na posunu vpřed. Nebuduje přitažlivou značku pro další generace a přešlapuje na místě. Nepředkládá témata atraktivním způsobem, nehledá další cesty k občanům. Nevyužívá informační kanály, které jsou dnes dominantní. Ztrácíme schopnost prodávat svá východiska a cíl.
Henry Ford řekl, že kdyby měl dva dolary, jeden by určitě vložil do reklamy. Programové priority KSČM po ní žízní a rozhodně si ji zaslouží. Tím nechci říct, že by se z KSČM měla stát strana bez pevných zásad orientující se jen podle aktuálních nálad obyvatel. Musíme ale k lidem promluvit tak, aby nám rozuměli. Vždyť v otázce rozvoje výstavby dopravní infrastruktury, bytů, tzv. církevních restitucí, řešení nízkých platů, mezd a důchodů, špičkové zdravotní péče nebo korupce s námi občané souzní, což dokazuje nejedno sociologické šetření. Bohužel si často neuvědomují, že jejich hlasem je právě KSČM. To musíme změnit.
Věřím, že delegáti blížícího se sjezdu budou rozhodovat s vědomím toho, že všechny tyto aspekty je nutné posunout vpřed, dát jim novou energii a nastartovat novou etapu existence strany. To vše pod vedením týmu lidí, kteří potáhnou za jeden provaz a budou se o sebe moct opřít. Máme na to!