Z. Švec: Rovné příležitosti ve vzdělávání

10. 6. 2016

Olomoucký kraj zpracoval základní strategický dokument pro oblast školství Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje na období 2016-2020, ve kterém se mimo jiné zabývá problematikou rovného přístupu ke vzdělávání. Zajištění rovného přístupu ke vzdělávání bez ohledu na druh znevýhodnění (např. zdravotní, ekonomické, sociální, etnické, podle pohlaví) je jedním z důležitých projevů sociální soudržnosti společnosti.

Od září 2016 dojde v souladu s platnou legislativou k významné změně ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě změny prováděcích vyhlášek a dalších legislativních předpisů by od září 2016 měli být žáci s LMP zařazováni do hlavního vzdělávacího proudu, tedy do běžných základních škol, formou inkluze. Výše uvedené změny budou mít významný dopad na oblast speciálních škol samostatně zřízených pro žáky s LMP (základních škol praktických), které jsou převážně zřizovány kraji. Nicméně minimální zkušenosti a nemožnost predikce chování aktérů vzdělávání neumožňují odhadnout konkrétní dopady a tedy stanovit přesnější záměry. Olomoucký kraj dlouhodobě podporuje rovné příležitosti ve vzdělávání a na jeho území se realizují v tomto směru mnohé aktivity. K těmto aktivitám mimo jiné patří:

  • podpora zřizování přípravných tříd základních škol pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky a pro děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj;
  • základní školy čerpají finanční prostředky z rozvojových programů MŠMT „Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním“ a „Na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách a metodiků – specialistů ve školských poradenských zařízeních“, jejichž cílem je zlepšit kvalitu vzdělávání žáků na základních a středních školách;
  • realizace bezplatné přípravy českého jazyka žáků – cizinců z jiného členského státu Evropské unie a zemí třetího světa;
  • střední školy kraje každoročně využívají dotaci MŠMT v rámci dotačního programu „Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol a konzervatoří“ a Odbor školství, sportu a kultury Krajského úřadu Olomouckého kraje dává odborné stanovisko k projektovým žádostem o podporu z MŠMT v dotačních programech: „Na podporu integrace romské komunity” a „Na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy“.

Podle nového znění Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se inkluze bude týkat všech žáků 1. stupně základních škol praktických – tzn. žáků 1. – 5. třídy. S navrhovaným postupem nemohu souhlasit. Inkluze, integrace žáků s LMP, by měla probíhat postupně a nenásilně tak, aby vzdělávání žáků s LMP probíhalo kontinuálně s účinností od 1. 9. 2016, počínaje 1. ročníkem ZŠ podle RVP pro základní vzdělávání, kdy postupný proces inkluze by byl ukončen v roce 2025, tedy po devíti školních rocích.

Autor: 
Ing. Zdeněk Švec, náměstek hejtmana Olomouckého kraje
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM

Články

.