Š. Kalvová: Platy a odměny učitelům a podhodnocení jejich práce

19. 9. 2017

Učitel je člověk, který svou činnosti připravuje člověka od útlého věku pro jeho život. Učitelé nevyrábí žádné výrobky, které mají určitou trvanlivost a dobu záruky. Učitel je  důležitým článkem při přípravě člověka do života. Úkolem učitelů je formovat osobnost člověka a připravit ho na kvalitní zapojení do společnosti a pracovního procesu a to získáním kvalitního vzdělání. Učitelé svou profesí vychovávají a vzdělávají nejen firmám kvalitního řemeslníka, zdravotníka, administrativního pracovníka, lékaře, advokáty,  soudce a přesto není jejich profese patřičně platově ohodnocena, tak aby se dostali na úroveň vysokoškolsky vzdělaných odborníků. Platy a odměny učitelů jsou v porovnání s dalšími vysokoškolsky vzdělanými odborníky nejnižší. Kdybychom neměli kvalitní učitele, kde by všichni tito odborníci byli? Na učitele na všech úrovních vzdělávacího systému jsou stále kladeny vyšší a vyšší nároky na kvalitu vzdělávání. Ano, doba si to vyžaduje, ale s přibývajícími nároky na učitele, které mimochodem učitel akceptuje a dále se ve své profesi zdokonaluje dalším vzděláváním, jejich platy nestoupají a nestoupá ani váženost jejich profese. Učitelům neustále přibývá administrativní práce a v současné době tento fakt o narůstající administrativě potvrzuje i tzv. inkluze (,,společné vzdělávání“), která se zavádí do našeho školského systému bez jakéhokoli ověřování, zda v této podobě, jak nám ji nastavilo MŠMT, bude možná. Z vlastní praxe mohu říci, že se jedná o bezhlavé, zmatečné a neúčelné vynakládání nepřiměřených finančních prostředků. Nemůže tedy stát říci, že peníze na navyšování platů učitelů nemá, stát finanční prostředky má, pouze musí udělat jedno, promyšleně s těmito prostředky nakládat. Je velmi těžké zachovat si jako učitel kladný vztah ke své práci, když jste ze strany státu stále podhodnocováni. Špatné a nedůstojné ohodnocování učitelské profese vede ve školství k dalším personálním problémům, kdy je pro ředitele školy velmi obtížné vytvořit náležité personální podmínky ve škole, a pak dochází k nedostatečnému zajištění kvalitního vzdělání v běžné výuce se všemi novinkami, které nám MŠMT nařizuje. Z důvodu současného platového ohodnocení učitelů není ani motivující pro absolventy vysokých škol, vybrat si zaměření vysokoškolského vzdělání na učitelskou profesi.

Autor: 
Šárka Kalvová, kandidátka KSČM pro volby do PS PČR v Libereckém kraji
Zdroj: 
Šárka Kalvová, kandidátka KSČM pro volby do PS PČR v Libereckém kraji

Články

.