Česká republika je kritizována, že nečerpá v dostatečné míře dotace z Evropské unie. Je jistě v pořádku, že v rámci dotačních programů jsou podporovány základní cíle evropského společenství, což jsou zejména například životní prostředí, zaměstnanost, podpora venkova atd. Těchto dotačních titulů se velice rádi účastní zejména obce, protože vedle veřejných prostředků získají právě ty prostředky evropské. Do tohoto momentu je asi vše v pořádku. Bohužel to jsou právě otevřená vrátka pro tunelování, pletichaření a korupci ve veřejných zakázkách a dotacích. Těchto korupčních směrů je několik a je třeba si je rozdělit. Často je třeba hledat motiv korupčního jednání již u samotných vyhlašovatelů veřejných zakázek, kteří jsou první skupinou. Motivem jsou samozřejmě finance, výhody a protislužby, které političtí zástupci obcí chtějí čerpat. Další skupinou jsou samostatní úředníci, ale popravdě oni toho prostoru pro korupční jednání nemají tolik a bez podpory a vedení politickými matadory by došlo k jejich brzkému odhalení. Třetí a významnou skupinou jsou firmy a společnosti, které zakázky realizují. Jsem přesvědčený, že tyto společnosti musí být navázány na politické zástupce v podobě zadavatelů. Protože informovanost a ty správné kontakty vyhrávají veřejnou zakázku, neboť jen tak se dá sestavit ta vítězná a rozhodující cena.
Zde ale přichází v úvahu mnoho veřejných a korupčních skandálů, hlavně pravicových politických stran. Ať jsou to krabice s vínem, doktorské tituly na Západočeské právnické univerzitě, Čapí hnízda, dotace IROPu a nebo třeba jen mosty, plynovody a jiné investiční akce v obcích a krajích. Zde je však třeba si zásadně všimnou, že těmito korupčními aféry neprochází politická strana KSČM.
Zásadní otázka zní: Má mít ten, kdo byl usvědčen z korupce, právo na příjem, zakázku či dotaci z veřejného sektoru – nebo je načase zavést tvrdší postih až po doživotní zákaz?
Můj názor, který je z 19 leté praxe policejního vyšetřování a to i hospodářské kriminality a následně zkušeností ze samosprávy obce jednoznačný. Ten, kdo byl usvědčen z korupce, zneužití zakázky či dotace, by měl být trestán vyššími tresty a samozřejmostí je současné vyslovení doživotního zákazu činnosti ve veřejné správě, čerpání dotace a soutěže veřejných zakázek. Moje tvrzení je odvozováno z prostého faktu, že tak jak jsem shora v úvodu nastínil, vždy jde při této trestné činnosti o skryté, úmyslné, organizované a mnohdy těžko odhalitelné protiprávní jednání. Náš trestní řád zná kvalifikovanou skutkovou podstatu trestného činu a je třeba vždy při ukládání trestu nahlížet na celkovou okolnost protiprávního jednání.
Bohužel, jak to však v jednotlivých soudních kauzách u nás bývá, celé následné trestní řízení jde většinou do ztracena. Zde však musí společnost a zejména orgán činný v trestním řízení vždy kvalifikovaně jednat včas a v dostatečné míře, neboť jde o jednání pro celou společnost nepřípustné.
Jaroslav Kohout, kandidát KSČM v Ústeckém kraji pro volby do PS PČR