R. Číp: Jaké jsou nové teze v boji proti praní špinavých peněz?

20. 4. 2016

Stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti FAU (Finančně analytický útvar Ministerstva financí) jejíž jsem členem, se začala zabývat připravovanou novelou zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Hlavním důvodem zvažované novely je zejména revize doporučení FATF (Finanční akční výbor skupiny G7), které reaguje na neustálý vývoj a inovativní postupy v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a nově i financování šíření zbraní hromadného ničení.

V návrhu novely a souvisejících zákonů je provedena převážně implementace nových předpisů EU a některých změn na základě revidovaných doporučení FATF. Jsou zde zohledněny i rady a doporučení Rady Evropy o uplatnění opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu v České republice. 

V rámci národního hodnocení rizik by měla ČR identifikovat, vyhodnotit a porozumět rizikům praní peněz a financování terorismu, kterým čelí, a následně přijmout vhodná opatření ke snížení těchto rizik. Princip hodnocení rizik je jedním z vyjádření přístupů vyžadujícího aktivní zapojení povinných osob do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu. 

Pokud jde o oblast hazardních her, stávající zákon proti praní peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina. Na základě nových požadavků, ale i dosavadních výsledků připravovaného národního hodnocení rizik, byl tento okruh rozšířen a navrhuje se, aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her, s výjimkou těch, u kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování terorismu. 

Dílčí změny v souladu se směrnicí EU dále řeší například snížení částky hotovostní platby, při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta z 15.000 na 10.000 euro nebo také zavedení důslednější kontroly klienta i vůči domácím „politicky exponovaným osobám“. 

Na základě dalších doporučení a požadavků se navrhuje zřídit samostatný Finančně analytický úřad jako správní úřad v podřízenosti Ministerstva financí. Jako organizační složka státu bude součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva financí a samostatnou účetní jednotkou. Úpravou v zákoně a faktickým vyčleněním činností tohoto úřadu od Ministerstva financí budou odstraněny konstatované nedostatky a naplněna uvedená doporučení. S ohledem na výše uvedené a i z důvodu „provozní nezávislosti“ fungování finanční zpravodajské jednotky, navrhuje se v novele zákona výslovně upravit, že Finanční analytický úřad je zcela nezávislý, pokud jde o rozhodování, které informace bude analyzovat, vyžadovat a předávat dále. Předpokládá se, že ředitel i většina zaměstnanců úřadu by byli státními zaměstnanci a podléhali tak zákonu o státní službě. 

Závěrem bych uvedl, že celkový koncept považuji za cestu správným směrem, avšak je nutno dále přesně specifikovat určitá další kriteria a apelovat na vládu, aby byla tato novela zákona odhlasována po politické dohodě všech stran v Poslanecké sněmovně a měla tak jak jednoznačnou podporu a záruku, že i po případné změně vlády bude její naplňování stálou politickou prioritou.

Autor: 
Ing. René Číp, poslanec Parlamentu ČR
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM

Články

.