V nejbližších dnech bude vláda projednávat materiál „Rozvoj Policie ČR v letech 2016-2020“, který předkládá ministr vnitra Milan Chovanec. Jedná se o rozbor bezpečnostní situace a rizik s odkazem na personální a ekonomickou situaci policie. Celkem pravdivě popisuje současný stav Policie ČR, která po „reformách“ předchozích pravicových vlád již není schopna zajistit 24 hodinou dostupnost ve více než čtvrtině obvodních a místních oddělení.
Mnoho činností dnes nevykonává nebo vykonává jen ve velmi omezené míře. Problémy však nejsou jen u uniformované a kriminální policie, ale i u speciálních složek poskytujících policii technickou a logistickou podporu. Policie se stále potýká s odchody zkušených a kvalifikovaných pracovníků, kteří se jen obtížně nahrazují. Bojovat s novými, sofistikovanými formami kriminality je pak stále obtížnější. Policie dnes veřejně přiznává to, na co již dlouhodobě poukazujeme a co by mělo být velmi varovné. Na úrovni okresů chybí zejména vyšetřovatelé na hospodářskou kriminalitu. Délka vyšetřování se neúměrně protahuje a není prověřována trestná činnost v celé své šíři. Kriminální policie na všech úrovních prakticky přestala s vlastním vyhledáváním trestné činnosti a jen zpracovává to, co bylo oznámeno. I právě v důsledku toho došlo, paradoxně, ke statistickému snížení registrované kriminality. Programy všech typů prevence byly značně utlumeny. Nikdo nechce ani pomyslet co by se dělo pokud by došlo k náhlému zhoršení bezpečností situace, např. migrační vlnou velkého rozsahu a nutností znovuzavedení hraničních kontrol, na které nemá policie z dlouhodobé potřeby plnění adekvátní síly ani prostředky. A to mluvíme jen o hraničních kontrolách na silnicích a železnicích nikoli o ostraze státních hranic.
Smyslem celého materiálu je deklarovat zajištění finančního pokrytí již schváleného navyšování početních stavů policistů v průběhu nadcházejících 5 let. Nabírat nové příslušníky však nebude jen policie, ale i armáda a další ozbrojené sbory, přičemž mladých, fyzicky a psychicky schopných uchazečů je velmi málo a z uchazečů uspěje jen jeden z deseti. Vláda musí zajistit finance nejen na mzdové prostředky pro nové příslušníky, ale i na jejich nezbytné materiálně technické vybavení. Samotná zadávání veřejných zakázek je však další z problémů policie, který výkon služby značně komplikuje.
Policejní služba je, a ve výhledu zhoršující se bezpečnostní situace ještě více bude, povoláním velmi náročným a často i nebezpečným. Vždyť jen za posledních dvacet let zemřelo při výkonu služby více jak 100 příslušníků! Tomu by mělo odpovídat i platové ohodnocení. Po Kalouskově seškrtání platů o 10% v roce 2009 již sice došlo k postupnému navrácení, ale nebyla zohledněna míra inflace a platy všech příslušníků jsou tak oproti roku 2009 v reálném propadu o cca 9%. Cosi o platovém podhodnocení vypovídá i fakt, že při stejných požadavcích na vzdělání, fyzický a psychický stav má nastupující strážník Městské policie v Praze plat o polovinu vyšší než policista. I toto by si vláda měla uvědomit a věc řešit.