G. Hubáčková: Děti a moderní svět

5. 10. 2015

Doba se modernizuje a nejblíže ke všem novotám mají samozřejmě děti. Líbí se jim počítače, tablety, počítačové hry, chytré telefony. V poslední době jsme zaznamenali tablety už i ve školkách. Některým učitelům se tento trend líbí, protože aplikace, které lze na tabletu použít, jsou pro děti naučné. Je samozřejmě otázkou, jak dlouhou dobu děti s těmito vymoženostmi nové techniky tráví.

Když děti pracují pod dohledem učitelů, je to v pořádku. I takováto výuka hrou v mateřské škole musí být však vyvážena klasickými metodami výuky, kdy děti budou zpívat, přednášet, vyprávět pohádky, malovat. Někteří neurologové vidí v přemíře moderních technologií ve školkách i školách nebezpečí. Pokud jsou počítače či tablety používány nekontrolovaným způsobem, kdy děti přijdou domů a místo povídání zapnou počítač, je to špatně. Postupně totiž vzniká závislost, a to může mít právě pro dítě katastrofické následky. Děti by měly zůstat dětmi a vždy bychom měli mít čas učit se s nimi, povídat si nebo si hrát. 

Počítač nemůže a hlavně by neměl nahradit rodiče či kantory. Jestliže tato technika začíná děti provázet už od školek, je třeba pečlivě zvažovat, kolik času dovolíme dětem, aby s ní strávily. Jinak by se nám totiž mohlo přihodit, že děti budou místo povídání si s kamarády posílat sms zprávy či dopisovat si e-mailem a život začnou brát tak trochu jako hru na počítači, a to bychom rozhodně nechtěli.

Autor: 
Gabriela Hubáčková, poslankyně Parlamentu ČR a stínová ministryně školství, mládeže a tělovýchovy KSČM
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM

Články

.